Sider

Kedelig udvikling

Der er ingen tvivl om, at vores branche er hårdt ramt i øjeblikket - både på producentens og detailhandlens side. Mange klager deres nød, og man skal heletiden være i stand til at udvikle sig, finde på nyt og markedsføre sig selv. Det er der vel egentlig ikke noget nyt i. Vi skulle jo nødigt gå i stå!

Inden for alle brancher ændrer markedet sig - sådan har det altid været. Der er blot forskel på i hvilken retning, vinden blæser. Jeg bliver altid trist, når jeg hører om planteskoler eller producenter, der lukker - eller blot overvejer det, og der er faktisk mange i øjeblikket. Og den anden dag fik jeg info brev fra en leverandør, som er blevet overtaget af et andet firma. En leverandør, der har eksisteret i mange år. I brevet stod der blandt andet:

"En brancheglidning mod supermarkeds segmentet har været uundgåelig, og især i
discount sektoren opleves en stor vækst, også inden for handlen med blomster og planter."

Denne udvikling er nok uundgåelig, men er det virkelig det, vi ønsker? At alle planter bliver standardiserede, og at der kun findes et lille udvalg af planter? For det ender det med, hvis udviklingen fortsætter.

Lad mig med det samme slå fast, at jeg har mange gode og faste kunder, og det værdsætter jeg meget. Men jeg føler alligevel, det er tid til et opråb, og så må I helt selv bestemme, om I vil blive stødt eller tage det til jer ;-)

Jeg føler mig ikke truet af udviklingen og klager ikke, men må nok sige, at det er en meget kedelig udvikling, der kan medføre, at vi er tilbage til, hvor vi startede for 10-15 år siden, hvor det ikke var til at opdrive en spændende staude (det var derfor, jeg til sidst startede mit firma). Er det det, vi ønsker? Tilsyneladende. Og jeg forstår det godt, for man vil jo gerne have planterne (og alt muligt andet) så billigt som muligt, men det bevirker også i sidste ende, at udvalget bliver indstrænket til det, som supermarkederne bestemmer sig for skal sælges.

Jeg er sikker på, at flere vil skrive, at der er plads til os alle - og et marked for alle typer salgssteder. Jo, men det er ikke det, det drejer sig om her. Det er samfundsudviklingen inden for denne branche, og desværre har det de sidste par år vist sig at gå i den forkerte retning.

Det er dig, der bestemmer - kunden - så hvad ønsker du - på sigt???







35 kommentarer:

  1. Det er en rigtig interessant problemstilling det her. Men jeg tror svarene du vil få her skal tages med et gran salt, for jeg er slet ikke i tvivl om at stort set alle vil hælde til at der skal være mangfoldighed og mulighed for alle de spændende planter. Men vi der læser haveblogs har jo også en brændende interesse for alt hvad der gror. Og det er nok ikke os der bærer omsætningen i branchen, desværre. Jeg vil til hver en tid helst handle på planteskoler og på nettet og synes den kvalitet jeg kan finde her er værd at betale lidt mere for. (og lad mig så i parentes bemærke at fx dine priser er yderst rimelige - også i forhold til de lokale supermarkeder, og holder jeg kvaliteten op mod prisen er der slet ingen sammenligning)Men jeg handler også i supermarkederne. Når der skal købes sommerblomster o.lign. kan jeg sagtens finde på at købe ugens tilbud i de lokale supermarkeder. Men kommer det til træer, buske og stauder har jeg altid nøje planlagt hvad jeg vil have og går specifikt efter det hos mindre handlende. Jeg tror desværre udviklingen er svær at vende, men jeg tror også at den kommer i bølger, så vi måske nu er på vej mod en standardisering, men den vil medføre et behov for specialisering som så vil blive dominerende igen. Jeg tror, og håber på, at jeg stadig vil kunne finde spændende planter både hos dig og andre steder.

    SvarSlet
  2. Puha det er en svær én Marlene... Jeg tror der er mange aspekter i denne sag. Personligt bliver jeg også ked af det når de små planteskoler lukker rundt omkring, og vi er jo alle med til at lukke dem. En anden ting jeg også kan blive ked af at se, er f.eks. når supermarkeder og lavpris butikker sælger planter, mest især fordi de jo ikke passer planterne og smider de tilbageblevne ud når de ikke er salgsvenlige mere. Man kan også tænke over det miljømæssige aspekt, disse planter er ofte vokset op ved brug af meget kemi og energi samt transporteret meget langt.
    Det positive for jer små planteskoler kan dog være, at der de senere år er kommet mere interesse og fokus på haven. Det kan man jo håbe fører til at flere får øjnene op for de mere specielle planter. Jeg tror på at vi er på vej frem hvad angår bæredygtighed og økologi, men der ER meget lang vej igen, og det går også op ad bakke meget af vejen! Da alt her i verden er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, vil der så længe der er kunder til at købe 'de billige' planter, samt så høj avance som der er i dag på f.eks. sommerblomster, være planter at finde i supermarkeder.
    Hmm det blev en meget lang smøre, jeg må have haft brug for at komme med min mening.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  3. Kære Marlene
    ja, det er trist og jeg forstår det ikke helt, for hvor spændende er det at handle planter i supermarkederne? Hvor er glæden ved at møde en entusiastisk indehaver, der ved noget om planterne og kan give råd og vejledning. Det får du absolut ikke i supermarkedet - samtidig med at plantene ikke passes, som Frk. Ernst også skriver - de hænger med næbet, vandes op og næste aften hænger de igen Det har ingen plante godt af i længden! Det med prisen, kunne jo være det afgørende, men der er vel ingen der tror at supermarkederne gør noget specielt for de haveglade? de gør det for profitten - måske taber de lidt på brudesløret, men så tjenes det ind på leverpostejen og i sidste ende bliver de i hvertfald ikke snudt selv! Og nej, jeg tror ikke at der på sigt er plads til alle, for supermarkederne sætter en lavpris og ofte en dumpingpris, der umuliggør det for en almindelig forretning at sælge varen. Jeg vil undlade at komme med eksempler!
    Jeg kunne hverken finde på at købe træer eller designerstole i supermarkedet - det skal være en oplevelse at investere i sådanne ting og den oplevelse kan jeg i hvertfald ikke få sådan et sted! Om jeg så kan spare 50 kr - det er det ikke værd. Kh Helle

    SvarSlet
  4. Jeg ønsker at bevare de gode planteskoler, så man stadig kan købe spændende og sjældne planter. Men du har helt ret, mange af os går efter de billige, og det er farligt, for kan de gode steder overleve, hvis vi køber i supermarkederne. Ja det gav stof til eftertanke. Godt skrevet Marlene.
    Ellers tilslutter jeg mig hvad der er skrevet i de forrige kommentarer, det er da hyggeligere og tale med jer på et plantemarked f.eks, end at købe en forkommen kedelig plante i supermarkedet.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth,

      tak for dejligt svar. Ja, du er da en flittig kunde hos mig og andre planteskoler, må man sige :-)

      Ja, det er hyggeligere - helt sikkert. Men der skal jo mange kunder til, og mange vælger den hurtige løsning og køber ved supermarkedet. Det er i hvert fald det, udviklingen peger hen imod. Og lad mig sige det, som det er - godt nok har jeg mange faste kunder, som jeg aldrig tager for givet - men ikke mange købere er trofaste. Finder de en plante billigere et andet sted, så køber de den helt sikkert dér. Sådan er det bare. Og det bevirker desværre, at hele markedet bliver presset på pris - vi (i branchen) oplever det meget for tiden, og det er noget, der bliver diskuteret rundt omkring på planteskoler og hos producenterne især.

      Kh. Marlene

      Slet
  5. Kære Trine, Susanne og Helle,

    tusind tak for jeres lange og uddybende svar og de tanker, I har gjort jer.

    Jeg skal sige, at jeg også selv nogle gange falder over fristende planter ved supermarkederne - især Rema1000 har mange gode tilbud.

    OG - da jeg åbnede i 2005, var det vist kun mig selv og så Lundhede, der sendte planter på nettet, så jeg har selv været med til at skubbe markedet i en anden retning, der måske har betydet, at nogle planteskoler har følt sig tvunget til lukning, fordi de ikke har haft lyst til at sælge over nettet. Men det har jo ikke betydet, at kvaliteten er blevet dårligere af den grund (pga. netsalget).

    Trine, tak for dine søde og opmuntrende ord :-) Jeg tror også, at der senere vil være behov for specielle planter - endnu engang - men så er der mange planteskoler, der har måttet lukke hen ad vejen, og når behovet for de specielle planter igen opstår (det er der dog også nu), så findes de bare ikke, fordi planteskolerne er lukkede.

    Susanne, ja, der er flere havefolk nu, og jo, folk har fået øjnene op for de specielle planter, men det er måske ikke os, der køber vanvittigt stort ind i forhold til supermarkederne, og så bliver producenterne pressede, lukker eller sælger firmaerne videre til de, der har supermarkederne som målgruppe.

    Helle, du har ret - men man skal tænke på, at det er nemt at tage blot én plante med hjem, når man er ude at handle, og idet at der er MANGE kunder i et supermarked hver dag, så kan det betale sig for supermarkedet. Nu taler jeg om de almindelige supermarkeder - ved godt, hvem du tænker på ;-)

    Uanset udfaldet bliver det "spændende" at følge udviklingen.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  6. Ja det er jo svære tider allevegne. Her lukker den ene butik efter den anden. Så det er jo ikke kun i plantebranchen butiksdøden lurer.
    Men når det er sagt, så vil jeg sige, at efter jeg er blevet haveblogger, har jeg da aldrig købt så mange planter som nu. På planteskoler i Jylland, som jeg jo ellers normalt ikke ville kende til, men som er blevet mig anbefalet af en anden blogger.
    Jeg vil mene, at vi bloggere holder gang i både planteskoler og postvæsen, da vi jo også udveksler frø i lange baner, og jeg mener bestemt ikke, at det ene udelukker det andet.
    Så i mit tilfælde har det jo så ramt min lokale planteskole, som er Aldershvile Planteskole. Jeg vil nu sige, at jeg da har været der mindst 10 gange i år, så det......
    Jeg køber da også planter i supermarkeder, men kun de alm. ordinære, som jo sælges der. Sådan når man lige trænger til en farveklat i en krukke på bordet eller lignende.
    Sådan blev pippet fra mig...:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Bente.

      Du har ret i, at det er alle brancher, der lider - specielt tøjbranchen, og det skyldes helt sikkert krisen generelt. For nylig var jeg i Århus og gik på Frederiksgade. Du godeste et trist syn - butik efter butik var lukket, og lokalerne stod tomme. Når jeg tænker på den livlige gade, da jeg boede i Århus. Virkeligt trist.

      Ja, bloggerne er rigtigt gode til at sprede det gode budskab, men det nu er det også den generelle tendens, jeg taler om - at det generelt bevæger sig i den forkerte retning inden for vores branche. Det skyldes måske ikke kun supermarkederne, men også samfundsøkonomiske faktorer.

      Kh. Marlnee

      Slet
  7. Selvom jeg er pensionist uden overskud, handler jeg kun planter i planteskoler. Desværre har jeg allerede flere planter i min have end de resterende 17 huse på vejen, en tæt oase, så jeg kommer nok ikke til at støtte så meget de kommende år. Til efteråret bliver der nok kun suppleret med løg. Håber Staudefeen og mange andre klarer modvinden.mvh Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Søren,

      det lyder godt, at du kun handler i planteskoler ;-) Og tak for de opmuntrende ord :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  8. Ja, der skal såmænd nok overleve nogle og så er markedet måske heller ikke større. Man kan ikke sammenligne os ( Danmark ) med Holland og England - der fedter de ikke sådan med det.
    Sjovt nok fik jeg en reklame ind af døren fra Hi-Fi klubben og på forsiden stod der: " Du får ikke god lyd, der hvor du køber køleskab" !!
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle,

      du har ret i, at Danmark er helt anderledes end Holland og England. England har dog også havetraditioner langt tilbage i tiden og er noget større også.

      Ha, ha, ja, det var da ret pudsigt med den annonce for Hi-Fi klubben! De må (også) føle sig trængt.

      Kh. Marlene

      Slet
  9. Jag håller med vad andra skrivit! Det är lite vemodigt, när plantskolor försvinner. På supermarket är det dåligt med skötsel och kunskap. Men inte ens Plantagen, som är så stora här, satsar på mångfald, och att ange de latinska namnen, tycker de inte är så viktigt. En väldigt tråkig utvekling!

    Det finns några plantskolor som har lyckats här i Stockholm. De satsar mycket på att göra själva plantskolan så inspirerande och trevlig som möjligt, och har café. Annars tror jag att det nu har det gått så långt, att vill vi ha mångfald blir vi hänvisade till näthandeln (kanske internationell till och med). Då får vi samtidigt hoppas, att postverket inte sätter käppar i hjulen med höga fraktavgifter!!

    Jag säger LYCKA TILL!!! Kämpa på - ni behövs!!!!

    Hälsningar
    /Ruben

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ruben,

      ja, I er ret kendte for jeres planteskoler i Sverige - specielt fordi, som du skriver, der ofte findes planteskoler med tilhørende café. Der findes få af disse her i Danmark, men vores land er nok for lille til, at det vil kunne betale sig hos de fleste planteskoler. Der er simpelthen for få besøgende. Ved de store havecentre vil det sikkert være en succes, men som jeg forstår det, har I i Sverige også små planteskoler med tilhørende café.

      Jeg tror også, at mange køber planter i udlandet (ja, det gør jeg jo selv - engros altså). Jeg køber jo selv både tøj, sko, musik osv. i udlandet - meget endda faktisk.

      Fragtudgifter... suk... at sende fra Danmark til udlandet koster en mindre formue. Jeg har jo en del svenske kunder, og det er næsten uhørt så høj, portoen er til Sverige. Jeg er dog i øjeblikket ved at forhandle med Postdanmark om priser på pakker til Norden.

      Tak ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  10. Jeg er svært bange for, at hvis den udvikling skal forstås og vendes, så er det ikke blandt havebloggere eller havebloglæsere, svaret skal findes.

    DK er generelt et forbrugsland - og planter en forbrugsvare. Smånørder som undertegnede handler sandsynligvis oftest i plantecentre og på nettet (for mit vedkommende er nettet meget aktuelt, da udbudet på en lille ø som Bornholm naturligt begrænser sig). At jeg en sjælden gang fristes af et impulskøb i et supermarked, vælter ingen læs.

    Men tænker jeg tilbage til min havestart, så var Netto især en god ven med lave priser og farvestrålende planter. Jeg var en ganske almindelig hr. og fru Danmark kunde... Og det er i dén gruppe udviklingen skal forstås. Danmark er ikke et haveland - snarere et land, hvor langt de fleste føler sig trygge ved at gøre som alle andre. Sammenhold med økonomisk krise, så oplever jeg ihvertfald ikke nogen større sult efter et større udvalg end, hvad supermarkeder og iø også planteskolekæder kan tilbyde "almindelige" haveejere.

    Egoistisk set, så "bevæger" jeg mig blandt plantefolk, som også henter skønheder hjem fra udlandet, som vi altså ikke har bredt nok sortiment til i DK, og vi deler med hinanden...

    Hånden på hjertet, så tvivler jeg meget på, at udviklingen kommer til at gå "i den rigtige retning" medmindre, supermarkeder forbydes at sælge "forbrugsplanter" eller forhandlere/leverandører formår helt ekstraordinært at skabe kontakt til villahaverne en masse. Planter er næppe et primærbehov, som er enkelt at tiltrække kunder til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Zep,

      Det kan godt være, at det ikke er blandt havebloggere, svaret skal findes - som du og en anden skriver -, men mange af mine kunder (og ikke kunder) læser også med her, så måske giver de også lyd fra sig :-) I hvert fald værdsætter jeg jeres mening, da I jo også er målgruppen.

      Jeg tror som du heller ikke rigtigt på, at udviklingen går i den rigtige retning, selvom vi naturligvis kan gøre meget selv - os planteskoleejere. Spørgsmålet er bare, om vi gider blive ved? Det er netop det, der er oppe at vende i vores branche. Sammenligner man arbejde og indtjening hænger det aldrig nogensinde sammen, men det er nu heller ikke derfor, jeg har planteskole - det er en livsstil :-)

      Men.... det er virkelig kedeligt, at så mange lukker - eller overvejer det - i øjeblikket.

      Kh. Marlene

      Slet
    2. Kære Marlene.

      Det er med de bedste intentioner, at jeg sidder og tænker, at et debatoplæg som dette ikke er det, der skal til... Og jeg kan sagtens dele dine bedrøvede tanker om alle dem, der giver op! Problemet er, at forbrugeren ikke kan se, hvorfor de skulle være kede af det på planteskolernes (og egne) vegne.

      Jeg har en Højere Handelseksamen bag mig. Og selvom den har "et par dage" på bagen, så er fundamentale ting i folks forbrugsmønster ikke ændret væsentligt - måske lige med undtagelse af, at ingen kan leve uden mobil og pc idag, så de nærmest er blevet primærbehov ;)

      Men stod jeg med et livsværk i trængte tider, hvor jeg havde svært ved at trænge igennem til kunder, der betragter planter som køb og smid ud eller slet og ret ikke aner, at man får mere og ANDET for pengene ved ikke at købe de prangende blomstertoppe i supermarkedet. Så ville jeg gå ind og forsøge at opfylde nogle behov, som rækker ud over produktet.

      Jeg ville hente en "retroting" ind som brødbilen eller fiskebilen eller ostebilen, jeg svagt husker fra min barndom. En af de ting, man kan skille sig ud på idag, må være at opfylde behovet for nærhed hos kunderne; Baggagerummet fyldt med "Månedens spændende planter" (så folk kan se, hvad købet bliver til) og en stak bestillingssedler på p-pladser i villakvarterer eller lignende (hvis det er tilladt?). Give fornemmelsen af plantemarked til hoveddøren. Hvis altså, jeg stod i den situation, at jeg ikke ønskede at miste mit hjertebarn af en forretning - en reboot.

      Hjerteligst

      Slet
    3. Kære Zep,

      jeg kan ikke være mere enig med dig. Jeg mener også, man skal finde på noget nyt, så man skiller sig ud, og det mener jeg også, at Staudefeen gør ved altid at finde de sidste nye stauder på markedet, og derfor er vi ikke ramt (endnu). Kender alt til behovspyramiden (har selv en HH og læst på Handelshøjskolen i Århus også), og du har ret i, at det er en god ting at have andet i bagagen end "blot" en gartneruddannelse, hvis man skal klare sig i dag.

      Nej, hvor underligt, at du nævner det med bussen - helt seriøst! Peter - min mand - har talt om dette de sidste 5 år! ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
    4. Kære Marlene.

      Jeg er slet ikke i tvivl om, at Staudefeen i sin nuværende form er og har været fremme i skoene. Der er en god grund til, at jeg følger med (og også har handlet et par gange). Idag er der jo ikke så få netbutikker endda...

      Måske var det en idé at prøve bussen af næste år i sommerferien - sætte Staudefeen på Danmarkskortet? Kaster man den bold i luften/på nettet fra omkring årsskiftet, siger min mavefornemmelse mig, at den kunne gå hen og blive en succes. Bussen har jo ydermere den fordel, at havemennesker kan mødes, garvede som alm. forbrugere og udbrede kendskabet. Ikke at det er en let eller billig løsning. Men det kan jo, som du selv er inde på blive tvingende nødvendigt at have givet udviklingen sit personlige præg...

      Hjerteligst

      Slet
    5. Kære Zep,

      jeg tvivler på, vi nogensinde får det prøvet af. Peter har et ret krævende job, hvor han rejser meget, og jeg gider ikke køre langt, så det bliver nok ikke til noget.....Men det er en supergod idé.

      Kh. Marlene

      Slet
  11. Hej Marlene. Herligt med et debatindlæg der kan sætte lidt gang i kludene... ;o)

    Som en anden nævner er det ikke kun planteskolerne det går ud over. Som gammel boghandler med 15 år i faget, blødte mit hjerte den dag bogsalget blev frigivet til alle (læs supermarkeder). Jeg svor at jeg trofast ville fortsætte med at købe mine bøger i boghandlen... og hvad skete der så. Idag smutter jeg forbi Bilkas tilbudstakke og handler på nettet, og den boghandel jeg forlod er forlængst lukket. Altså nøjagtig den samme problematik som du beskriver.

    Jeg vil gerne kunne sige at jeg er en trofast kunde hos specialbutikker, men det vil ikke være sandheden. Jeg lader mig friste hvor jeg kommer frem, til gengæld har jeg også lært at kigge efter hvordan planterne bliver behandlet i fx min lokale Rema. Mishandler de planterne med jævne mellemrum, så boykotter jeg dem.

    Samtidig har jeg svigtet den lokale planteskole, men kun fordi jeg har fået øjnene op for at også i de veletablerede planteskoler er kvalitet og service svingende. Så når jeg går på planteskole eller handler på nettet, så forventer jeg service og god kvalitet og hvis jeg bliver skuffet er jeg den der er "fløjen"... Derfor har jeg nu fundet andre rigtig gode planteskoler (incl. webshops) som jeg gerne kører efter og handler i for at få den gode handel.

    Du er selv inde på at du også har været med til at ændre udviklingen da netbutikkerne begyndte at blomstre op, så et eller andet sted er der jo også en dobbeltmoral i din problematik. Men udvikling skal der til og idag er det en selvfølge for rigtig mange mennesker at kunne handle på tværs af landet og endda af landegrænser. Jeg syntes da det er fantastisk.

    Nøgleordene for alle brancher må være KVALITET og SERVICE. Jeg vil gerne købe billigt men gider ikke købe "katten i sækken" og når jeg har mødt en butik med god service, så kan de helt sikkert regne med at jeg kommer igen.

    Nu er mit tastatur vist ved at brænde varmt, tak for et godt indlæg og vi ses lige pludselig!! :o)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Fru Friis,

      sikke en dejlig lang kommentar :-) Tak skal du have.

      Ja, mange boghandlere er lukket - og som jeg nævner ovenfor, er der rigtigt mange brancher, der er påvirkede af krisen, vi befinder os i - og udviklingen generelt.

      Jeg er helt med på, at jeg er i samme båd som jer - selvom jeg ejer en planteskole - og lægger ikke skjul på, at jeg f.eks. handler meget i udlandet og også har været med til at sætte skub i nethandlen, men derfor er udvalget ikke blevet ringere. Tværtimod. (Nu havde jeg også åbent her i planteskolen det første år). Og det vil det, udvalget, blive, hvis der til sidst kun er planter at finde i supermarkederne.

      Jeg synes også, at det er fantastisk, at vi uden problemer kan handle i de lande, vi ønsker at købe fra, og den udvikling er uden tvivl uundgåelig, men at der til sidst kun vil være planter i supermarkederne og kun få planteskoler i Danmark, er ikke den rigtige retning. Det er udelukkende det, emnet her drejer sig om :-) Nå... men så galt går det nu nok ikke... ;-)

      Og ja, kvaliteten kan bestemt også svinge på planteskoler - jeg har da nogle gange nogle stauder, der ikke vil, som jeg vil - planter er en levende ting og kan ikke altid styres.

      Service er til gengæld en mangelvare - og det er inden for alle brancher. Mange selvstændige skulle f.eks. tage på kursus i at besvare emails på en venlig og imødekommende måde. Hvor har jeg dog tit korset mig over de svar, jeg nogengange har fået - så ja, service er også en vigtig faktor :-)

      Ja, vi ses lige pludselig :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  12. Hej Marlene

    Du kender min holdning. Jeg kunne ikke drømme om at snige noget der bare minder om en plante med hjem fra supermarkedet og jeg lader mig heller ikke lokke af særlig lækker emballage eller andet. Supermarkeds-planter og løg er et rent no-go! Jeg handler udelukkende hos min lille lokale planteskole og hos ganske få netbutikker - herunder selvfølgelig dig :o)Det er essentielt for mig som planteforbruger at jeg lægger mine penge hos de rigtige butikker. Du kan jo ikke få nogen rådgivning i supermarkedet og jeg vil ikke ledes afsted i en lemminge-effekt, blot fordi nogen skriver at orange er den nye sort og vi nu alle skal i supermarkedet efter det. Jeg bliver rent faktisk stiktosset når jeg ser alt det plantesalg i deres tilbudsaviser. Nå, men min mor har sagt at hvis jeg ikke kan sige noget pænt må jeg hellere tie stille og det der foregår lige nu i supermarkedet er der intet pænt at sige om!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lavendelfryd,

      ja, jeg kender din holding, og du er om nogen en trofast kunde - ikke kun over for Staudefeen, men også over for den negative udvikling ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  13. Hej Marlene
    Jeg læste dit indlæg i går og måtte så lige i tænkeboks, for ja det er jo et stort problem i Danmark( nok også andre steder)at lønnen er gået i stå og vi alle blive presset økonomisk og skal vælge hvad vi bruger vores penge på. Vores lokale brugs indkladte til krisemøde i forsommeren og truede med lukning i august hvis vi ikke lagde flere penge: så alle er nok trængte.
    Når man så er plante samler så er man nok også nødt til at kigge på pris ,og da også kvalitet. Nok derfor at der ligge ca 40 net adresse under favoritter ved mig, og jeg kan jo ikke handle ved dem alle, så det bliver jo den med det største udbud og billigste pris som vinder.

    Mange hilsner fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle,

      ja, du har ret i, at det er det hele, der spiller ind. Butikker overalt lukker, og man kan jo sige, at vi selv er med til at lukke dem.

      Ja, du har vist noget at pløje igennem med alle de netadresser, du har til at ligger under favoritter ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  14. Pipper lige med, for det er et godt debatoplæg.
    Det er en svær en. Jeg tror at have-nørder altid vil finde en special-handel et sted, som f.eks dig, hvor udvalget er et noget andet end supermarkedet! Men den brede skare af have-ejere, der i bund og grund bare vil ha´en køn plante at se på, de kigger priser. Og de store kæder kan jo købe hjem til en latterlig lav pris ( eller er villige til at gå på kompromis med avancen - og kvaliteten ) og trækker derfor flere kunder til sig. Jeg har flere steder set planter i udsalg til samme pris som jeg skal give i indkøb!
    Derfor tror jeg den store force skal findes i at specialisere sig. Og det gør du - og andre - jo også.
    Men jeg er bange for, at den gennemsnitlige haveejer kigger pris først, og derfor er svær at nå. Den kæmper jeg jo også med dagligt, da vi også trues af supermarkeder og tankstationer. Men jeg er da dobbeltmoralsk nok til selv at købe en plante i ny og næ, fordi den er billig... de fleste af mine planter kommer fra foræringer og den lokale staudemark - hende vil jeg virkelig gerne støtte, så der er lokal handel.
    Det kræver nok en generel holdningsændring a´la´at få folk til at købe økologisk - og det er en stor mundfuld. Til syvende og sidst kan det koges ned til penge - kan man leve med en lidt ringere, men billigere vare frem for en lækker, men lidt dyrere.. ( her skal ikke forstås, at dine priser er for høje - jeg mener mere sammenligne en dødssyg marguerit med en lækker måneskinsgul staudemarguerit. Der er jo himmelvid forskel. )
    Tjah - tror vores force ligger i specialisering og viden. Det må vi gøre vores bedste for at udbrede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tulle,

      ja, du har ret; de, der ikke har så megen forstand på have og bare vil have en køn plante, tager selvfølgelig den billigste. Det ville jeg nok også selv gøre.

      Til gengæld har jeg også set engrospriser, der ligger på mine egne udsalgspriser - pyh, ret pebrede priser (dansk producent) - og selvom jeg også støtter de danske producenter, så køber jeg trods alt mest i udlandet, da jeg køber barrodsplanter, og det kan man ikke få herhjemme.

      Jeg er helt enig! Specialisering er vejen frem for sådan en som f.eks. mig, og det er da også det, jeg har kørt på, siden jeg åbnede Staudefeen :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  15. Bare i vores lille nordvestjyske område er der to planteskoler, der har lukket inden for de sidste par år, og Lundhede er blevet en ren netbutik, hvilket jo bare underbygger din iagttagelse. Personlig holder jeg mig ikke tilbage, hvad angår plantekøb; men de færreste ting køber jeg hos den lokale planteskole (for dyr og for kedelig), og supermarkeder handler jeg stort set aldrig i. Men som lidt af en plantenørd bruger jeg nettet rigtig meget, og hvis en bestemt plante ikke er til at opdrive inden for landets grænser, søger jeg gerne til udlandet. Jeg pålægger ikke mig selv moralske forpligtelser til at handle bestemte steder, men går efter kvalitetsplanter og god og billig forsendelse. Desværre er det jo også sådan, at en stor udenlandsk planteskole alt andet lige har det største udvalg og derfor er mest leveringsdygtig i de planter, der står på ønskesedlen.Danmark er trods alt et lille handelsområde.
    Nå, men i morgen tror jeg lige, jeg smutter en tur til Staudemarken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie,

      jeg tror, de fleste efterhånden har det som dig, og mange køber også i udlandet. Men heldigvis har vi mange gode netplanteskoler herhjemme, der har et spændende udvalg inden for enkelte plantegrupper.

      Kh. Marlene

      Slet
  16. HØRT!!!! Jeg arbejder i et dansk havecenter! Vi gør alt hvad vi kan for at købe DANSK producerede varer! MANGE danske små producenter er desværre lukket de sidste 4-5 år og mange ligger og vipper på kanten! Vi prøver at købe dansk og støtte det danske marked og vores gode arbejdspladser! Men sure miner fra kunder der ikke forstår at i Rema/netto mv. koster en hortensia kun 40 kr., gør det svært. Vi bliver presset på prisen... Folk er endnu ligeglade med at den hortensia til 40 kr. højst sansynlig ikke kommer til at blomstre igen. Vores koster fra 149,- Men det er de nye "blomstersikre" sorter.... Vi håber folk forstår dette inden det er for sent og vi alle er tvunget ud i at købe "skrammel-planter" fra udlandet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mysticia,

      altså.... lige præcist det med hortensia har jeg tænkt på 100 gange, og jeg sagde så sent som i sidste uge til min mand, at det da i hvert fald ikke kan betale sig at sælge hortensia med de priser, de står til i diverse supermarkeder.

      Jeg vil dog sige, at jeg køber de fleste af mine planter i udlandet, og det skyldes, at der er for snævert udvalg her i Danmark, og desuden kan man ikke købe barrodsplanter i Danmark, som man kan på samme måde i udlandet. Men jeg køber dog også en del færdige planter hos danske producenter.

      Kh. Marlene

      Slet
  17. Hej Marlene
    Det er noget af et emne du her tager op, men hvor er det godt at du gør det!
    Ud fra min synsvinkel er der desværre den tendens i det danske samfund at prisen i mange tilfælde er alt overskyggende, mange brancher er presset på prisen, og kunden tager ikke altid med i betragtning hvor varen er produceret, under hvilke forhold og hvad kvalitet den er i, men ser udelukkende på prisen, også selv om i dette tilfælde en plante koster lidt mere men rent faktisk kan være mange gange mere værd end den der er billigere.
    Os her på bloggen er måske nok lidt atypiske hvad køb af planter/blomster angår i forhold til den alm. hr. og fru Danmark, da mange af os også gerne vil have nogle af de specielle ting, og også ved hvad de er værd.
    Men hvis vi en dag står tilbage med de store supermarkeder og de danske byer i øvrigt ligger øde hen som du beskriver det fra Frederiksgade i Århus, så er det for sent, vi bliver nød til at tænke os om før vi når der til, og det er ikke kun hvad plante/blomsterkøb angår.
    God Aften.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anita,

      ja, vi er ret prisfikserede her i Danmark ;-) Og det er jo inden for alle brancher. Vi har nok for travlt - har ikke tid til at se på, hvor varen kommer fra.

      Ja, det er nemlig dét - det kan jo være for sent en dag??

      Kh. Marlene

      Slet
  18. Tusind tak til jer alle for de fine kommentarer og overvejelser, I har gjort jer :-)

    Rigtig god weekend :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene