Den skønne tobak

Og det er ikke rygetobakken, jeg hentyder til !!! ;-)

Det er de enårige, der er uundværlige som fyld i bedene eller som snitblomst. Nicotiana alata er måske den tobak, der oftest bruges i haven, og findes i et væld af farver. Specielt den limegrønne er populær.



Nicotiana alata 'Lime Green'

Frøene sås indendørs omkring marts - dækkes ikke med jord (eller kun ganske, ganske lidt), da de er helt små (som valmuefrø), og når de begynder at spire, tænker man, at de da ikke bliver til noget, men de vokser sig hurtigt store og får enormt store blade, så giv dem afstand. Det er en god idé at potte småplanterne op, da det næsten er umuligt at plante dem direkte ud i bedet fra såbakken. Men det kan dog godt lade sig gøre.

Nedenfor ses nogle forskellige Nicotiana alata sorter (farver - de er ikke navngivet. Frøene købes som regel som mix).










Tobaksplanterne blomstrer nærmest hele sæsonen, til frosten sætter ind. De er gode i buketter og holder ret længe som afskåret.


Nicotiana rustica - en anderledes tobak, som også har den eftertragtede
limegrønne farve.

Her kan du købe tobaksfrø:

Sommerfuglehaven - en spændende frøblanding med flere arter

11 kommentarer:

  1. Måske man skulle prøve med den tobak? Er altid gået uden om den, men den grønne er da dejlig.
    -Og dejlig, det er marcipan-brownies´ne også!!! Uha uha, der røg den kur, men tilgengæld imponerede den et vennepar, der lod sig friste til at tage TO stykker. Mums- tak for deling ;-)

    SvarSlet
  2. Ja dem er jeg også faldet over i år. Jeg har købt frø af den limegrønne :-)Det er meningen at jeg vil bruge den i buketter, men jeg skal prøve at eksperimentere lidt med noget kontrast i staudebedet.
    Mange hilsner Gro ps - jeg tør ikke prøve den kage, uhhh alt for lækker ;-)

    SvarSlet
  3. Kære Tante Tulle/Anette, ja, du skulle prøve dem ;-)

    Ih, det var vel nok dejligt at høre, at du/I kunne lide kagen - skønt :-)

    Kære Gro, spændende med staudebedet. Det skønne ved de grønne er, at de passer med alle farver, men samtidig giver en skøn kontrast.

    Hæ, hæ, ja, kagen skal nok blive spist i løbet af en dags tid, hvis du bager den :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  4. Du har ret i at de er skønne de planter og ikke til at undvære

    - men noget helt andet er din sten - har aldrig set noget lignende, dybt facinerende og fantastisk hvordan den har opnået den form. Forstår så godt den er dybt skattet:0)

    Dorthe

    SvarSlet
  5. Kære Marlene

    Jeg har brugt tobaksplanten en smule og med skiftende held. Senest en helt fantastisk hvid med vidunderlig duft - dét var en god oplevelse. Dine eksempler er smukke, den limegrønne er god til alt muligt - lidt ligesom lodden løvefod. Nicotiana rustica, synes jeg, er helt bedårende.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  6. Kære Marlene

    Enig, det er dejlige planter. Jeg har aldrig haft, Nicotiana rustica, den ser fin ud!

    Mange hilsner fra et koldt og snedækket Sydfyn

    SvarSlet
  7. Kære,

    Frøken Solhat; Nej, de er næsten ikke til at undvære :-) Tak mht. stenen :-)

    Birgitte, åh ja, hvad er det nu for en, der dufter - er det sylvestris? Ja, limegrønt er altid godt - det er nok en af de farver, jeg går mest efter. Også når jeg bestiller stauder hjem til planteskolen.

    Flora, nej, den er vist heller ikke så almindelig - rustica. Synes ikke, jeg ser den så tit. Ja, det er skisme blevet koldt - vi har dog kun fået lidt sne her på Nordfyn ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Jeg tror sørme jeg kom til at "låne" frø fra den limegrønne tobak, på ferien i Sverige.... det må da betyde fine store planter. :o) Ellers har det været et lidt blandet bekendtskab, og det er rigtigt at de først er lidt sløve, men så tager en vis herre ved dem! Jeg prøver med de limegrønne lånte i år. ;o)

    SvarSlet
  9. Hæ, hæ, Fru Friis, dejligt med lånte frø :-) De (planterne) skal nok blive flotte. Glæder mig til at se billeder af dem.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Hejsa igen Marlene

    Ja, du er meget velkommen til at linke til mig ;-) Jeg har ennda en give-away kørende for tiden, med staudefrø ( nok ikke så aktuelt for dig ) så jo flere læsere jo bedre ;-)

    SvarSlet
  11. Super - du er nu tilføjet :-)

    Spændende med frøene - og en dejlig gestus - men jeg har vist fået bestilt rigeligt ;-)

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene