Spændende stauder (?)

Indrømmet, det bliver ikke til så megen bloggeri i denne tid - der er for meget at lave udenfor, og sådan har I andre det sikkert også. For mit eget vedkommende nyder jeg haven som altid, men er også lidt mættet, hvad planter angår. Og alligevel ikke, for min allerbedste beskæftigelse er at bestille spændende nye stauder til næste års sæson :-)

I år var riddersporen 'Crystal Delight' en god nyhed, der absolut ikke skuffede. Gudesmuk - intet andet (når man nu er til fyldte blomster!), og den så nøjagtigt ud som på billederne fra leverandøren (for en gangs skyld!).

De udplantede planter af denne sort blev hurtigt kraftige, men hvor de i potterne faktisk rådnede. Det var også derfor, jeg tøvede med at købe endnu en Delphinium hybrid hjem, for de kan virkelig være vanskelige. Jeg mistede igen i år en del af de planter, der var opbevaret i potter (men som var store og kraftige den første måneds tid), så for eftertiden tager jeg ikke flere af disse hybrider hjem.






Natviolen, Hesperis matronalis, er ikke en staude, men to-årig - siger man. De overlever dog ofte, hvis de nedklippes efter blomstringen, inden de sætter frø. I vinter såede jeg broget natviol - spændende, spændende, hvis man altså kan lide det brogede, og det kan jeg!




Langbladet ærenpris, Veronica longifolia 'Zoe', havde vi i sortimentet sidste år, og som altid plantede jeg de sidste lidt sølle udseende planter ud i staudebedet. Den er fantastisk! Skal helt sikkert have den igen næste år. Den har en sart lavendelfarve, som man ikke ser andre steder hos langbladet ærenpris. 



I mine bede findes der mange floks - selvom jeg egentlig har dårlig jord til netop denne staude, der ynder fugtig og lidt tung jord. Men ét sted er der fugtigt om vinteren, og dér trives de glimrende. De står blandet sammen i én pærevælling, da adskillige stammer fra en privat flokssamler. Planterne er efter et par år i bedet blevet til store grupper, der dufter og fører tankerne tilbage til barndommen. 



Jeg er blevet lidt hooked på staudepotentillaerne (igen). Kan godt lide den løse vækst. Nedenstående hedder 'Etna' og er købt i England. 




Til de mange stauder skal der også tilføjes en smule stramhed, og det kan man evt. gøre ved hjælp af buksbom, der kan placeres direkte i bedene eller i krukker. 











22 kommentarer:

  1. Hej Marlene
    Ja det bliver helelreikke til meget bloggning fra min side men har dog lavet indlæg om floks, og om vore ferie,men er slet ikke med ved andre blogger, den var ellers fin den ridderpore kan godt huske du lagde den på, men ærgeligt de er så drilske for de er da godt nok spændende.
    Det er en af de planter som driller en del ved mig , så tænker mig altid om før jeg køber dem ,men det var da en som jeg overvejdede, men aldrig nåede, kan så ærgre mig nu.

    Mange travle hilsner fra Helle

    SvarSlet
  2. Kære Marlene, det har du ret i, ærenprisen er fantastisk - en vidunderlig farve. I det hele taget en plante, som er skøn i haven. Jeg glæder mig meget over mine forskellige slags, som afløser hinanden - faktisk over en ret lang periode. Haven er dejlig at være i på denne årstid, jeg nyder den også og endnu mere nu, hvor sommeren pludselig viser sig fra sin bedste side og er blevet perfekt til udeliv.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  3. Det var en skøn ærenpris, farven er så fin. Jeg har en i mørkeblå, den har blomstret i flere uger og den er jeg meget glad for, ligesom bierne er..
    Jeg synes nu også staudepotentilens løse vækst er fin, da den kan væve sig ind blandt andre stauder. Har selv Miss Wilmot.
    Etna har en dejlig mørk farve.

    SvarSlet
  4. Vackra blomster, men 'Zoe' var ju särskilt vacker!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet
  5. Flot fin sart farve på den langbladede ærenpris og riddersporen er heller ikke værst.

    Mit bloggeri er også noget ujævnt for tiden. Jeg vil også hellere være ude. Vi kan sidde inde foran skærmen, når det bliver for mørkt til at være ude.

    SvarSlet
  6. Mange tak for jeres kommentarer :-)

    Helle, vil lige kigge på din blog efter floksene :-)

    Du ville i hvert fald ikke blive snydt, hvis du havde købt riddersporen ;-)

    Birgitte, ja, ærenprisen er ikke til at undvære, når man først har fået den i haven. Den er suveræn til buketter.

    Gitte, jeg har faktisk ikke Miss Wilmot, men den minder vist meget om Light my Fire, tror jeg.

    Ruben, tak ;-)

    Ina, det er faktisk første gang, at jeg har været så sløv med bloggeriet - lidt irriterende, men ja, det kommer vel igen, når det bliver mørkere udenfor ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Hej Marlene.

    Godt at se livstegn fra dig igen.
    Jeg har haft held med overvintringen i potter af mine delphinium. Min værste fjende er sneglene. Har også sået en masse i år og de er blevet megastore. Venter spændt på at se "Ebony in Snow" blomstre og om den har de brune markeringer.

    Hav en god dag.
    Hilsen Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Helga ;-)

      Ja, men hvilke riddersporer er det? Er det elatum, for de er nemlig noget mere hårdføre? Det er disse her hybrider, der er totalt vanskelige i potter. De starter med at være ekstremt store og flotte i potterne (da jeg sendte dem afsted i foråret), og bliver de stående i drivhuset, visner de ned, men sætter jeg dem udenfor i tide (også selvom det er koldt), er der tilsyneladende intet problem. Så det er vel egentlig ikke potteopbevaringen, men varmen (eller den intensive vanding i drivhuset), der gør det af med riddersporerne (?)

      Kh. Marlene

      Slet
  8. Hej Marlene.
    Må lige takke for dine søde kommentarer, - blev meget glad for dit "besøg" på bloggen.
    Får desværre ikke tid til at kigge forbi dit åbent hus i weekenden, men lægger vejen forbi en anden gang.... ringer først :-)
    Kh Marthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marthe,

      selv tak - det er altid så hyggeligt at kigge indenfor hos dig :-)

      Du skal være velkommen :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  9. Ja helledusseda, hvor er det nogle lækre ting, du viser frem. Især den ridderspore er da helt mageløs. Den bliver revet væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frøskuffen,

      tak ;-)

      Riddersporen er udsolgt for længst - jeg havde blot selv plantet nogle stykker ud.

      Kh. Marlene

      Slet
  10. Hej Marlene
    Jeg holder også meget af planter med dobbelte bomster; men jeg gør ikke så meget i dem mere, for de er jo sterile og indehplder dermed ikke pollen, som er livsnødvendig føde for bierne.

    Livsnødvendig for os mennesker er også bierne, som imidlertid er stærkt på retur. Vi haveejere kan imidlertid hver især give vort bidrag til at hjælpe de udryddelsestruede bier ved at fokucere på planter, som bierne kan fouragere i og ved at oprette mindst en kvadratmeter af hver slags. Bier sparer nemlig på energien derved, at de ikke flyver langt efter enkeltstående blomster, men gerne længere endnu efter en hel masse på samme sted.

    Nu skal man jo ikke være fanatisk; men man kunne måske for hvert dobbeltblomstrende plante. man sætter i sin have, sætte en anden, som er biernes livret??? Og i den forbindelse er stauder bedre end etårige! Det ma da være sød musik i en havecenterejers øren. Altså mange stauder af hver slags!
    Kilde: The English Garden, August 2012 pp 95-96

    Happy Wildlife Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jytte,

      ja, du har helt ret, men heldigvis har jeg ekstremt mange enkeltblomstrende stauder udplantet, så både bier, sommerfugle og svirerfluer trives :-) Jeg går nemlig netop efter sådanne planter (også).

      Kh. Marlene

      Slet
  11. Många fina!!!
    Favoriten är Etna den skulle passa bra hos mej.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mariana :-)

      Ja, Etna er dejlig.

      God helg :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  12. søde Marlene....den vogn er har jeg været hoppet med på den der hvor bloggeriet har været nedprioriteret - jeg har nok fåret lavet små dagbogsagtige indlæg men besøgene er blevet skippet tilfordel for sommer og ferie og sådan må det være på denne årstid. De mørke aftener kan tidsnok kommet ilbage ;0)

    Den der ærenpris er da ualmindelig lækker i farven..........

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorthe,

      ja, mon ikke vi får mere tid, når efteråret nærmer sig? ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  13. Hej..
    Tak for i dag.. Hyggeligt at besøge Jer og hilse på Bente ;)
    KH. Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Trine,

      jeg siger også mange tak for besøget - håber, I havde en god tur til Tyskland :-)

      Det var rigtigt dejligt at se dig igen ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  14. Staudepontentillen du viser er jeg da helt forelsket i. Min du har den i din internetbutik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susanne,

      Jeg tror ikke, jeg får denne i sortimentet, da den ikke findes hos de hollandske leverandører (det kan ikke betale sig at købe i England til videresalg), men 'Monarch's Velvet', som jeg havde i sortimentet i år og får igen næste år, ligner den til forveksling :-)

      Rigtig god weekend :-)

      Kh. Marlene

      Slet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene