Kvædemarmelade med lakrids

De smukke kvæder er modne her i oktober-november, og de sidste par år har jeg desværre ikke fået dem brugt, men i år har jeg ekstremt mange på mine to buske, så det var oplagt at lave kvædemarmelade.


Æblekvæde (navnet hentyder til formen på frugten)


Jeg har opdaget, at mange studser over den mystiske frugt, når de besøger planteskolen. Du kan læse mere om kvæden her.

Inspireret af en veninde, der havde lavet figenmarmelade med lakrids, tænkte jeg, at kvædemarmelade måtte smage fortrinligt med lidt lakridspulver iblandet. Og det gør det faktisk. Lav ikke marmeladen for sød, hvis der skal lakrids i.


Kvædemarmelade med lakridspulver


Til ca. 4-5 almindelige syltetøjsglas:

1 kg kvæder
ca. 450g sukker - gerne rørsukker
lakridspulver
Atamon eller cognac til at skylle glassene

1. 1 kg (som giver ca. 1 liter puré) hele kvæder koges ca. 40 min., til de er møre.

2. De hele kvæder mases/presses (evt. med en stor trægrydeske) gennem en sigte til en fin puré - fjern kernehuset (som ikke kan mases). Dette arbejde tager lidt tid, og du kan også vælge at blende dem i stedet, men det bliver pænere på denne gammeldags måde.

3. Giv puréen (1 liter) et opkog og kom sukkeret i (smag til). Kog ca. 5 min. Der behøves ingen stivelse, da kvæder indeholder store mængder af pektin.

4. Smag til med lakridspulver og rør rundt.

5. Kommes på Atamon- eller cognacskyllede glas (skyl glasset med låget på og husk at vende glasset, så låget også får en omgang)

Smager rigtigt godt til ost - f.eks. en Emmentaler.


Kvædemarmelade - uden lakridspulver til venstre og med til højre. 

4 kommentarer:

  1. Uhm, elsker kvædemarmelade :)

    SvarSlet
  2. Det ser lækkert ud - du skriver buske, men er det fra sådan en almindelig japansk kvædebusk ??? - jeg troede det skulle være sådan nogen store nogen fra et kvædetræ ????

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er de rigtige kvæder - vores to ligner store buske, da de er meget forgrenede, men ellers er det rigtigt nok et træ :-)

      Kh. Marlene (svarer lige fra min anden profil)

      Slet
  3. Hvor meget lakridspulver bruger du selv til et kilo kvæder (bare for at få en ide). Mvh Lone

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene