Frostsikre krukker?? Nah, ikke helt....

Mange oplever sikkert, at deres terracottakrukker ikke er frostsikre (læs om cementkrukkerne længere nede), selvom det var blevet lovet fra salgstedet. Jeg har naturligvis også oplevet det. Specielt i år. Rigtigt mange af mine dyrt indkøbte terracottakrukker er revnet, eller der er gået stykker af dem. Det er jo sådan set min egen skyld; jeg har ladet dem stå ude, og når jorden er fugtig, udvider den sig ved frost, og så ses frostsprængningerne. Pudsigt nok er det oftest efter et par år, at skaden sker. Muligvis fordi leret bliver porøst af at stå ude, og der kan komme små revner i leret, som suger vand, udvider sig og revner.

Derfor giver vi heller ingen frostgaranti på vores krukker, for det kommer an på, hvordan de opbevares, så det undrer mig, at man de fleste steder ser krukker beskevet som frostsikre. Det er de meget, meget sjældent. Efter min erfaring i hvert fald. Og i år er det så helt galt med en del af mine egne krukker, som står rundt omkring i haven/planteskolen. De er nu efter ca. 3 år revnet eller på anden vis gået i stykker.




Der findes dog frostsikre terracottakrukker; jeg købte for ca. 15 år siden 3 megatunge, ret store krukker på tilbud i Plantorama i Århus. De står ude hvert år og har klaret skærene. Det er tydeligt at se, at de er af en hel anden - og tung - kvalitet end de andre (men dyrere) terracottakrukker, jeg har købt i tidens løb. Faktisk føles de lidt som jern og har udseende derefter, og brændingen er en helt anden. Så det KAN altså lade sig gøre at lave helt igennem 100% frostsikre terracottakrukker. 


En af de ca. 15 år gamle krukker, som er 100% frostsikre. 


Krukker, som er hele og fine - selvom de har stået ude et par år......

Cementkrukkerne og fuglebadene i cement har ikke taget skade på nogen måde - disse sælger vi jo også - så jeg vil næsten vove at påstå, at de er frostsikre. Jeg har testet dem på alle mulige måder, og de har stået med indhold, som er frosset til og tøet op igen adskillige gange.


Fuglebad i cement og gammel sokkel i sandsten -  ingen skader på disse de sidste par år. 

Disse to meget gamle megatunge betonkrukker tager ikke skade af frosten....

Så jah.... hvad kan vi konkludere; at terracottakrukkerne skal tages ind og stilles tørt - det siger sig selv, at alle mine terracottakrukker, der er opbevaret i drivhuset, ikke har taget skade - og at det måske bedre kan betale sig at investere i de noget billigere cement-/betonkrukker... Men det kommer vel egentlig ikke som en overraskelse for nogen?? :-)






11 kommentarer:

  1. Vi har også mistet en stor terracottakrukke denne vinter; men den har nok stået ude i 10 år, så jeg køber sikkert en ny. Det er nu engang dem, jeg foretrækker, selvom man bestemt efterhånden også kan få ganske pæne cementkrukker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Marie, det er det der med, at leret sikkert bliver porøst efter nogle år. Mine skønne rabarberdrivpotter er også efter flere år gået i stykker :-/

      Kh. Marlene

      Slet
  2. Hej. Jeg har ikke mistet mere end et par stykker terracottakrukker de sidste 2-3 år. Jeg fik et tip om, at man skal lægge småsten under krukken, så der bliver luft til jordoverfladen, det skulle modvirke at de sprænger. Det har jeg gjort ved alle mine krukker og det ser ud til at fungere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, Birgitte. Det er også først i år, at jeg har mistet en del - underligt nok. Småsten under krukken - altså lige som her hvor de står på ral? Eller hvordan mener du - forstår ikke helt, hvad du mener med luft til jordoverfladen :-)

      Kh. Marlene

      Slet
    2. Birgitte, nu er jeg med på, hvad du mener; jeg troede i første omgang, du mente jorden i krukken, da du skrev jordoverfladen ;-)

      Men ja, det har jeg også selv tænkt, og derfor står mine krukker på ral, men det har altså ikke hjulpet alligevel....

      Slet
  3. Terracottakrukker har jeg heller ikke altid det store hold med, men den cementkrukke, som jeg købte af dig for et par år siden, holder flot.
    Den bliver bare smukkere med alderen når den får patina i form af mos og alger.
    Når jeg kommer til Fyn igen skal jeg helt sikkert forbi og købe lidt flere.
    Kh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg vel nok glad for at høre, Lotte :-) Jeg synes som dig, at cementkrukkerne kun bliver smukkere og smukkere for hvert år. De skal nemlig have lidt patina for at få det perfekte udseende :-) Glæder mit til, vi ses igen!

      Kh. Marlene

      Slet
  4. Godmorgen Marlene
    Ja, der er også stor forskel på mine krukker, har de været billige eller dyre. På nuværende tidspunkt har jeg ikke mulighed for at stille dem overdækket, og det kan ses nu på flere af dem!. Så jeg må da sige at jeg glæder mig til den overdækkede teresse, for det er spild af ressourcer og ret ærgerligt!
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gro.

      Her er det både de billige og dyre, der er revnede - desværre.

      Kan godt forstå, du glæder dig til en overdækket terrasse ;-) For ja, det er jo lidt spild af penge, selvom jeg dog stadig bruger krukkerne, til de falder fra hinanden!

      Kh. Marlene

      Slet
  5. Hej Marlene,

    den cementkrukke holder flot. Jeg fik et tip om, at man skal lægge småsten under krukken, så der bliver luft til jordoverfladen, det skulle modvirke at de sprænger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.

      Ja, det er der også en anden, der nævner her i kommentarerne, og det lyder også logisk nok, men holder desværre ikke stik, da næsten alle mine krukker så på ral...

      Kh. Marlene

      Slet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene