Køkkenhaver i Holland

Det er nu, vi skal tænke i køkkenhave; der skal sættes løg, sås forskellige urter, forspires i drivhuset osv., og så er det altid godt med lidt inspiration. Jeg elsker hollændernes opfattelse af køkkenhave-indretning - sikkert inspireret af englænderne. Symmetri og så finurligheder, originalt pynt med funktion såsom rabarberdrivpotterne, plantestativer, obelisker osv. Blomster, stauder og urter i smuk samhørighed.


Sidste år besøgte vi to gode steder i Holland; Boschhoeve Planteskole med tilhørende besøgshave samt Bingerden haveudstilling som også har stor tilhørende have/park. Haveudstillingen er i år den 19-21. juni.

Let's get inspired! :-)

Boschhoeve









Bingerden









12 kommentarer:

  1. Hvor ser det dejligt ud i de hollandske køkkenhave - det ville jeg gerne lære lidt af. Og der er da masser af idéer til stativer af forskellige slags - tak for inspirationen :-)

    SvarSlet
  2. Tak for rundvisningen.
    Det ser godt ud.
    Fine billeder.

    SvarSlet
  3. Tak for skønne billeder Marlene. De er ekstra dejlige på sådan en vinterdag, hvor havearbejdet har ligget stille - eller rettere været praktiseret fra lænestolen:-)

    SvarSlet
  4. Tak skal I have - ja, man sukker virkelig efter det grønne og alt det fine i haven :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  5. uh, jeg elsker smukke køkkenhaver - tak for visningen :-)

    SvarSlet
  6. Det ser herligt ud, jeg faldt pladask for de små espaliertræer. Det er da vist engelsk havestil på hollandsk. :o)

    SvarSlet
  7. Smukke haver :) Det er dejligt at komme ud og blive inspireret. Jeg har fået velomsat komøg på min køkkenhave i år, så jeg har store forventninger til udbyttet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det giver nok godt. Har en veninde, der altid lægger komøg i køkkenhaven, og hun har kæmpe urter. Jeg har faktisk ikke fået spredt hestemøg i køkkenhaven i år. Den er blevet lidt glemt.

      Kh. Marlene

      Slet
  8. Dejligt inspirerende - også selv om jeg ikke holder køkkenhave mere.. Blomstrende porer kan jeg være med på, jeg har lige plantet et bundt i søndags:-)
    Jeg ved simpelthen ikke hvad der var sket, men du var forsvundet fra min blogliste, så jeg når aldrig fast herind mere, men det er der rådet bod på nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg troede faktisk, at du have køkkenhave, Lisbeth... :-) Ja, blomstrende porrer er smukke. Jeg har dem dog sjældent.

      Tak - dejligt, du har fået mig tilføjet igen :-) Selvom jeg ikke skriver så ofte herinde mere. Det er på Facebook, tingene bliver lagt på - mere eller mindre.

      Kh. Marlene

      Slet
  9. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene