Tomater, tomater, tomater

Hvorfor hjemmedyrkede tomater?

Nu er det ved at være tid til at så tomater i vindueskarmen eller i opvarmet drivhus....

Jeg elsker simpelthen tomater - både at dyrke og spise dem. Tomatsalat med løg, mozzarella, oliven, krydderurtesalt og en dressing af hvidvinseddike og honning er tilbehør, vi nærmest lever af hele sommeren.

Og de henkogte lever vi af hele vinteren......




Henkogte tomater - Camilla Plums opskrift - er simpelten guld værd hele vinteren igennem.


I dag har mange mennesker ikke bare tomater - nej, de går virkelig op i de forskellige sorter, der efterhånden findes på markedet. Gule, orange, brune, stribede osv. er nogle af de farver, der fanger flere og flere tomat-entusiaster verden over.


Tomatplanter i lange baner i drivhuset. (Normalt plantes agurk og tomat ikke
sammen, men vi gør det altså nogle gange, og det går fint :-) )

Kan man selv tage frø?

Mange tror, at de specielle sorter er nye hybrider, men de fleste er gamle sorter, der har været dyrket i flere hundrede år, og de er nu endelig ved at få en renæssance. Du kan selv tage frø af dine tomater (F1 hybriderne er ikke frøægte, men det er disse gamle sorter med næsten 100% sikkerhed. Vi har endnu aldrig været ude for, at der er kommet en forkert frøsået tomat ud af en bestemt slags frø).

Det eneste, vi gør, er at skrabe kerner ud på en avis og lader dem tørre, før vi lægger dem i papirsposer, og så er de klar til året efter!


Hvornår sås frøene?

Frøene sås indendørs omkring marts måned, pottes op, når de har et par blade og kan plantes ud, når faren for frost er ovre.

Når først de bliver udplantet, tager de hurtigt ved, så køber du en lille plante, så fortvivl ikke, for de bliver hurtigt store - i løbet af få uger.

Hvilke sorter er bedst?

Ja, det er svært at sige, da nogle foretrækker de små tomater (cherry / cocktail), mens andre hellere vil sætte tænderne i de store bøftomater.

Jeg synes dog, der er nogle stykker, der skiller sig ud (af de sorter, vi har prøvet);

'Ananas', KÆMPE bøftomater, rød med rødgult kød, når man skærer den over. Én tomat kan bruges til tomatsalat til ca. 3 personer! Dog ikke ret udbytterig.
'Black Cherry', brunrøde cocktail-tomater, sød, kraftig smag
'Black Russian', brunrøde, søde med meget smag - almindelig størrelse tomat. Faktisk alle brune tomater har en fantastisk smag
'Grüne aus Helarius', en tomat vi har købt i Tyskland. Bøftomat, grøn, utrolig udbytterig. Ekstremt sød og kraftig smag
'Orange Banana Legs', orange, aflang, udbytterig, nærmest parfumeret smag
'Red Sausage' og 'Roma', aflange tomater, begge gode til tomatsauce, henkogte tomater, de de har få kerner.


'Red Sausage' giver mange smukke aflange
tomater






Ja, der er så mange andre, der er skønne. Vi - min mor og jeg - prøver flere nye sorter i år, så det er lidt spændende, hvordan smagen er, og hvor udbytterige, de viser sig at være. Nogle af de nye i år er 'Black Krim', 'Black Truffle', 'Brandywine Black', 'German Orange Strawberry, 'Purple Cherokee', 'Striped Stuffer' m.fl.


Hvor kan man købe alle de spændende tomatsorter?

Vi har de sidste par år haft overskudsplanter med på diverse plantemarkeder. Planterne sælges for min mor, som altid får sået for mange. Hun sælger igen i år en lang række spændende sorter, og planterne koster 15 kr. pr. stk. (4 stk. for kr. 50,-). Planterne kan hentes ved Ebeltoft. Få sortsliste her.

Fuglebjerggaard hos Camilla Plum og Per Kølster kan du få rigtigt mange spændende tomatsorter.

Gartneri Toftegaard på Sjælland er måske det mest kendte tomat- og chiligartneri i Danmark.


Tomater til salg hos Camilla Plum

'Black Cherry' er blandt yndlings-tomaterne - den er sød og meget givende

Skal tomaterne stå i drivhus, eller kan de stå udenfor?

Det er nok det spørgsmål, vi oftest er blevet stillet i forbindelse med tomaterne. Vi har begge dele. Det er klart, at de giver mest, hvis de står i drivhus, men specielt de små tomater giver ret meget udenfor - især hvis de står i en varm krog - gerne opad en mur. Det kommer helt an på sommeren. Er den lang, tør og varm, er det næsten lige så godt at have dem udenfor som i drivhuset.

Hvordan passes tomaterne?

Det er lidt forskelligt, hvad der bliver anbefalet. Vi vander ikke for meget, for så sprækker tomaterne. Gøder måske én gang om ugen (max.) og fjerner sideskud... når vi altså  lige husker det ;-)

God fornøjelse - spørg endelig hvis du er i tvivl om valg af sorter, pasning af tomater osv. !

14 kommentarer:

  1. AHHhhhhh så gott! Älskar egenodlade tomater!

    SvarSlet
  2. Tomater fra eget drivhus eller det lune hjørne på terrassen bliver ikke bedre! Især ikke, hvis man vælger frø af de gamle, "skæve" sorter, som ser fantastiske ud og smager vidunderligt. Dit indlæg er helt perfekt! Jeg håber, det skubber en masse haveejere ud i tomatavl, og at vi får en varm sommer med god høst.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  3. Hej
    Jeg har lige et spørgsmål jeg håber at få svar på.
    Jeg er førstegangs tomatdyrker og har lige sat de små planter i hver deres potte. Så spørgsmålet er hvor længe skal planterne være indendørs ved stuetemp.?
    Jeg har en udestue mod syd (ikke opvarmet), kan jeg evt stille dem derud og vente på de kan komme i drivhuset?
    De fylder efterhånden godt op indenfor.

    Heidi

    SvarSlet
  4. Kære,

    Linda, tak skal du have :-) Har du også mange forskellige sorter?

    Birgitte, tusind tak. Jeg skal lige huske at henvise til din blog også, da du for et stykke tid siden lavede et dejligt indlæg om tomater i forbindelse med din artikel i HAVEN.

    Heidi, tomaterne skal ikke stå alt for længe i stuetemperatur, for så bliver de for ranglede. De må dog godt lige få lidt ved i potterne, inden du flytter dem. Det lyder fint med din udestue, da der sikkert er masser af lys og ikke alt for varmt. Når der ikke mere er fare for frost - omkring 1. maj, måske lidt senere, plantes tomaterne ud i drivhuset :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  5. Uhmmm.... hvor ser det lækkert ud, nu glæder jeg mig ekstra meget til at komme igang :o)

    SvarSlet
  6. Vil du selv prøve at så i år også? Hvilke sorter?

    Det er altid så spændende at høre, hvilke sorter andre vælger :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Nøj, for et flot indlæg!!!!!! Glæder mig bare så meget til tomaterne nu. Jeg har selv prøvet en del af dem og aldrig en er gået til spilde, efter vi fik høns. Selv små kyllinger er vilde med dem :)

    SvarSlet
  8. Kære Flora,

    tusind tak :-)

    Nej, det er næsten ikke til at vente nu :-) Ja, høns er faktisk rigtig vilde med tomater (det er ellers ikke alle grøntsager, de gider).

    Sår du selv dine tomater, og sår du nye sorter i år (nogle, du ikke har prøvet før)?

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  9. Et godt informativt og brugbart indlæg om tomater. Jeg bookmarker det lige
    -)
    Jeg har ikke drivhus, men det afskærer mig ikke fra at dyrke mange
    forskellige tomater på friland. Jeg venter dog med at så dem indendørs til
    april, for eller når de at blive for store og ranglede inde i havestuen før
    de skal plantes ud.

    Hilsen Ina

    SvarSlet
  10. Dejligt at høre - tak :-)

    Jeg plejer også at plante en del ud, og de giver fint - selv sidste år, hvor vi havde en dårlig sommer.

    Tomater vokser også med lynets fart, når først de bliver udplantet, så om man venter lidt med at så, betyder ikke så meget. I det hele taget synes jeg, at der er gået lidt såkuller i det, når jeg læser på de forskellige blogs ;-) Det betyder bestemt ikke noget at vente lidt med at så generelt.. Bl.a. Lathyrus sår jeg altid midt i april i drivhuset, og de spirer næsten med det samme og er store, når de bliver plantet ud først i maj måned.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  11. Vad många olika sorter du verkar odla!
    Ser mycket gott ut.
    En massa rfina plantor på gång.
    Mariana

    SvarSlet
  12. Jeg kan se, at du eksperimentere med tomaterne. Som jeg skrev på min blog forleden har jeg fået en del frø forærende, som jeg er meget spændt på. Jeg skal dog prøve et par af dem, som du nævner her til næste år. Jeg er spændt på, om jeg får plads til de 12 sorter i mit lille drivhus (9,9 kvm) når jeg også skal have agurk, vin, krydderurter, vandkar, pelargonier og mit lille bord og stol derinde :-) Men frodigt det bliver det.

    Ha' nu en dejlig have dag;-)

    SvarSlet
  13. Ja, både min mor og jeg sår mange forskellige sorter hvert år - det er svært at lade være ;-)

    Jeg kan godt se, at det kan komme til at knibe med pladsen i dit drivhus, når du skal have så mange dejlige vækster i det ;-) Men mon ikke du får dem presset ind :-)

    Rigtig dejlig dag til dig.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene