Anemonen - den nye højtid

Jah.... man burde egentlig kalde anemoneblomstringen for en højtid, for det er nærmest en højtidelig begivenhed at betragte de mange sorter - enkle og fyldte - når de med deres ynde og beskedenhed giver skovbedet et uforglemmeligt glimt af eventyr.

Jeg har flere forskellige, der blomstrer lige nu.....



Anemone nemorosa 'Green Dream'


Også 'Green Dream'


'Alba Plena'


'Bracteata Pleniflora'


'Dark Leaf' med det meget mørke løv


'Frühlingsfest' med lilla bagside


'Jan' med let broget løv


'Virescens', der efterhånden har dannet et tæppe


Anemone ranunculoides 'Plena'


'Robinsoniana', som har en stor blomst


Anemone x lipsiensis med de cremegule blomster


Med til skovbedet hører selvfølgelig også Helleborus (juleroser/påskeklokker), og dem har jeg mange af - dog også andre steder end sammen med anemonerne.


Helleborus x hybridus (førhen orientalis) i en bund af skovmærker



Isopyrum thalictroides er en lav og meget let skovbundsplante. Jeg mener ikke, der findes et
dansk navn - har dog set den beskrevet som frøstjerneanemone, men jeg tvivler på, det er
det rigtige navn.


6 kommentarer:

  1. Uhhhh, hvor er de alle skønne!!!!!! Jeg er især vild med nr. 2 billede af 'Green Dream', har du sådan en til salg? 'Alba Plena' er og super smuk og 'Bracteata Pleniflora' ... JO TAK!!! :)

    SvarSlet
  2. Hvor er de skønne dine Anemoner. Green Dream er en 'guffer' :O)
    Jeg syntes at 'Bracteata Pleniflora'kunne ligne den jeg har efterlyst navn på i min blog!

    Jeg har også en hvid fyldt, mon det er 'Alba Plena'??

    SvarSlet
  3. Hold da op, jeg anede ikke at der fandtes sådanne anemoner, de er jo helt fantastiske.. Sikke meget man "lærer" ved at blogge.

    SvarSlet
  4. Ups, så blev man også lige pludselig anemone-fan ud over alle de andre planter, man er fan af ;-) Har dog allerede et par af ovennævnte, men den der bracteata pleniflora, den er godt nok fin!

    SvarSlet
  5. Green Dream er da bare en "must have" anemone :)

    SvarSlet
  6. Tak for jeres kommentarer og velkommen til de nye :-)

    Flora, jeg har desværre ikke Green Dream til salg - endnu.... Den har ikke bredt sig så meget. På billede 2 er den lige sprunget ud, og den får så den der hvide ekstra blomst i midten, når blomsten ældes en smule.

    Susanne, ja, mon ikke det er Alba Plena, du har? Det tror jeg næsten.

    Sussi, Achillea og Lene; ja, man kan hurtigt få anemone-feber, når man ser alle dem, der findes i handlen :-)

    Rigtig god dag :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene