Forår i planteskolen

Der er rigtig ved at komme gang i potterne i drivhuset - specielt de nypottede viser hurtigt sine nye skud. Der er allerede varmt i drivhuset, og der vandes hver dag.


De pottede stauder trives i drivhuset og er klar til udplantning. At de står i drivhus (kolddrivhus) har
ingen betydning for udplantningen.

Det er ikke alle vore stauder, der kommer i drivhuset om vinteren, men de, der mindst kan lide væde, stiller vi derind. Når stauder står i potter, er de mere sarte, end hvis de er udplantet. F.eks. kommer alle Echinacea (purpursolhat) derind, og de er da også begyndt at skyde nu, selvom det er en sentblomstrende staude.

I senvinteren får vi vore planter hjem som barrødder. Barrodsplanter er færdige planter, der i princippet kan udplantes med det samme (det gør vi). Vi gør dog stadig en del ud af at skrive til vore kunder, at planterne er nypottede og skal holdes fugtige. Men ja... det skal alle planter i potter jo. Skriver det udelukkende for, at vore kunder ikke skal blive overrasket over, at de indkøbte stauder kan være nypottede.

Echinacea (som vi ALDRIG køber som barrodsplanter - de rådner for let) er vi dog lidt varsomme med at sende for tidligt, for de kan sagtens rådne i det tidlige forår, hvis de udplantes for tidligt, og vejret er koldt i det.

Vi potter i 9 cm og 11 cm (1 L) firkantede potter (vær opmærksom på at 11 cm runde og 11 cm firkantede potter IKKE er det samme - de firkantede er de største). Vi bruger også en del 2 L rosenpotter (til dagliljer bl.a. - er de i mindre potter, står det under planten) og store 3,5 L potter til pæonerne.


Pottejorden får vi hjem i bigballer. Vi har efterhånden prøvet en del forskelligt jord og har nu fundet frem til en dejlig blanding, som vi får lavet specielt til os, med lidt gødning og ektra meget ler, som holder på fugtigheden. Det betyder, at jorden er ret knoldet, indtil den er gennemvandet, og det tager tid, før den er helt våd, men når den først er gennemvædet, holder den sig fugtig ret længe. Samtidig er jorden ikke for tung, hvilket dræber mange planter, når de står i potter.

Vi planter selv barrodsplanterne ud allerede først i marts - også selvom der kommer frost. Så skyder de bare senere.


Ja, bart ser det jo ud på denne tid, men der er plantet
TÆT, så jeg forventer et blomsterflor uden lige :-)
Vi har plantet flere bede til med barrodsplanter - det blev som skrevet gjort allerede i marts måned. Det betyder selvfølgelig, at de kommer noget senere frem, end hvis de først har stået i drivhuset.

Vi har bl.a. i et af de opdelte bede plantet i rimeligt store grupper, der gentager sig i samme bed Trollius 'Alabaster', Astrantia 'Star of Billion', Anemone 'Whirlwind' og så lige lidt blåt til den gule engblomme, Phlox pan. 'Blue Paradise'.

I et andet bed Phlox pan. 'Blue Paradise', Phlox pan. 'Picasso', Anemone 'Whirlwind', Campanula 'La Bello' og nogle få Phlox pan. 'Sherbert Cocktail' (syn. 'Sherbert Blend') bagerst, da den bliver høj.

Der er stadig små bede, som skal tilplantes... Jeg tror, jeg vil plante en del af denne nye mørke og smukke Phlox - evt. sammen med pudeasters, som jeg er så vild med.


En af de udplantede stauder er Trollius 'Alabaster' er en af mine yndlingsstauder.
Den har den mest vidunderligt cremegule farve.

11 kommentarer:

  1. Det er farligt at besøge din blog og hjemmeside :-) Nøj hvor er der mange ting, jeg ønsker mig!
    Glæder mig til at se billeder fra dit tætplantede staudebed.

    SvarSlet
  2. Tak, Anette - det lyder da dejligt, hvis du bliver lokket lidt ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. Hvor ser det bare godt ud !! De Engblommer er jeg da helt tovlig med. De må være flotte sammen med noget lyselilla.

    Jeg kan se, at I holder åbent d. 16. april, så det har jeg skrevet i kalenderen.

    Når Post DK sætter priserne i vejret her d. 1. april - kommer I så ikke meget i klemme ? Mine frø fylder heldigvis ikke så meget, men de store ting, som jeg har i sortimentet bliver da et problem.

    SvarSlet
  4. Tak, Frøskuffen :-)

    Lyder dejligt, hvis du kigger forbi. Du bor vist ikke så langt væk, vel - Middelfart, ikke?

    Jo, jeg er sur på Postdanmark - ha, ha. Har ringet og klaget, og det er der vist flere, der har, for de har trods alt ændret priserne lidt tilbage igen, men ak, de har stadig det nye princip med volumenpakker, som er det værste for netbutikker, da man betaler efter størrelsen af pakken. Dette bliver dog mest aktuelt for os i sensommeren, men så må vi jo klippe stauderne ned, da vi har sat portoen så lavt som muligt, men stadig som en gennemsnitspris.

    Har tænkt på GLS, men de er desværre ikke helt så stabile som Postdanmark.

    Umiddelbart ser det heldigvis ikke ud til, at kunderne er blevet påvirket af det - selvom jeg har gjort grundigt opmærksom på det - da ordreantallet er større i år, end det plejer at være på dette tidspunkt. Men lad os se længere henne på sæsonen....

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  5. Heldige dig. Bare vi lige kunne klippe noget af varerne også :)

    SvarSlet
  6. Hvad er det, du sender, som er langt?

    Jeg vil dog sige, at vi alle årene har gjort meget ud af at fortælle, at vi næsten aldrig klipper stauderne ned, så jeg er ikke meget for at skulle gøre det nu.

    SvarSlet
  7. Kære Marlene

    Det ser super godt og effektivt ud. Jeg glæder mig til at følge dine planter og bede her på bloggen hen over sommeren - ingen tvivl om, at der er plantet en guldgrube af gode ting i din jord.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  8. Tak, Birgitte :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  9. Der kom også lige lidt på ønskelisten her. Den hvid-grønne Stjerneskærm lyder spændende. Jeg har et par andre, som jeg har købt af dig for nogle år siden Roma og Star of beuty i rosa nuancer. De hører til nogle af favoritplanterne.
    Den svagt gule engblomme er også kommet på listen.

    Hilsen Ina

    SvarSlet
  10. Kære Ina,

    det lyder dejligt med dine stjerneskærm, som næsten er uundværlig i haven, da den blomstrer ad to omgange, og så er den så god i buketter. Den giver en lethed til bedet.

    Jeg vidste ikke, du havde købt af os - det var da dejligt at høre :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene