Overset floks (?)

Når man taler om floks (Phlox), tænker de fleste på de høje høstfloks, der blomstrer fra juli og fremefter.

Men der findes også tidligt blomstrende floks - nemlig vårfloks (Phlox divaricata) og lyngfloks (Phlox subulata), der blomstrer nu. En lidt overset gruppe, synes jeg.

Grunden til, jeg bringer det op er, at jeg sidste år plantede nogle sølle 'Dirigo Ice', der var for små til at sælge, ud i mit bed, og i år kvitterer de med en blomstring, der overrasker mig i den grad og nærmest er en åbenbaring. For de har blomstret i ca. en måned, og duften er jo helt fantastisk!!!



Vårfloksen 'Dirigo Ice'


'Dirigo Ice' i aftensolen.


Og for at det ikke skal være løgn, er jeg nærmest blevet overrumlet af 'Chattahoochee', der netop er begyndt at blomstre. Sikke en lækker farve!!! Og duften - ja, men den skal opleves :-)



Vårfloksen 'Chattahoochee' har en overraskende smuk farve.


'Chattahoochee' har en vidunderlig lavendel farve.


Vårfloks bliver omkring 20 cm høj og trives på let jord.


Vårfloksen 'Clouds of Perfume' - en klassiker.

Lyngfloksen, der kun bliver omkring 10-15 cm, er fantastisk som bunddække og er stedsegrøn. Den burde anbefales noget mere, hvis man skal have dækket et stykke af hurtigt og ikke gider passe det. Så det er hermed gjort!


Lyngfloksen 'Amazing Grace'


Lyngfloksen 'Emerald Cushion Blue' har en kølig lilla farve.

Har du disse floks i haven?????

God St. Bededags ferie :-)





10 kommentarer:

  1. Det var da en god idé at forlænge Plox-sæsonen med nogle forårsblomstrende : )

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  2. Ja jeg har den sidstnævnte (Emerald Cushion Blue) Under mine sommerfuglebuske sammen med lodden timian.

    SvarSlet
  3. Jeg har lige købt 2 varianter for et par uger siden, jeg så vist temmelig forbavset ud da hun kaldte dem floks, for jeg kender kun høstfloks. Den ene er pink og den anden må være den du viser "Cloud of perfume", jeg fortrød at jeg ikke også købte "Amacing Grace", den er også bare så fin. Den pink variant er næsten afblomstret nu, så jeg tror jeg vil prøve at klippe lidt i den, i håb om lidt ekstra løv og så vil jeg bare vente på bunddækkeeffekten... ;o)

    SvarSlet
  4. Jeg har desværre ikke vårfloks endnu, men det skal jeg virkelig have! Men det skal være en farve der står godt til tulipanen Queen of night som jeg virkelig godt kan lide :-) Mon Chattahoochee vil klæde den ?- Ellers må jeg finde en lysere tulipan...hmmm nej de passer ikke sammen kan jeg se:(
    God bededag :-)

    SvarSlet
  5. Jeps, jeg har også lyngfloks, og i rigelige mængder! Men har prøvet en del forskellige farver - det er kun den lyslilla, der virkelig trives hos mig. Men det gør den tilgengæld ogå, den dækker helt af for ukrudt og breder sig meget. En af mine yndlinge!

    SvarSlet
  6. Nej jeg har også kun høstfloks, men kan da godt se jeg skal have nogle forårsblomstrene. De er meget smukke.

    SvarSlet
  7. Kære,

    Birgitte, ja, specielt de duftende vårfloks (Dirigo Ice, Chattahoochee og Clouds of Perfume)er helt igennem vidunderlige :-)

    Mysticia, det lyder smukt. Men bliver floksen ikke for voldsom i forhold til timianen (bliver den ikke kvalt)?

    Fru Friis, kan du huske, hvad den pink vårfloks hedder (eller var det en lyngfloks, da du skriver, at det er en bunddække? Vårfloksen dur nemlig ikke som bunddække på samme måde som lyngfloksen).

    Gro, jeg vil da synes, at Queen of the Night vil passe fint med vårfloksen 'Chattahoochee' - de er jo begge i de lilla nuancer :-)

    Anette, ja, den er altså suveræn som bunddække - lyngfloksen (her vist som Emerald Cushion Blue og Amazing Grace) - den er især flot i større mængder, synes jeg.

    Annette, ja, de overrasker altså lidt, synes jeg. Og igen skal jeg nævne duften af vårfloksen som noget specielt :-)

    Fortsat dejlig St. Bededag til jer alle :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Hej Marlene, ja det var en lille diskussion jeg havde med mig selv der :-) Jeg prøvede at holde et billede af tulipanen op til floksen, og der syntes jeg der var for stor forskel i nuancen. Men det skal komme an på en prøve :-)
    Jeg glæder mig forresten til at, du har den vilde kørvel `Ravnenswing` i handlen :-)
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  9. Kære Gro,

    ;-)) Ja, tulipanen er noget mørkere, og det kommer måske også an på, hvor meget man går op i, at de skal have samme farver / nuancer :-)

    Pudsigt, du nævner 'Ravenswing', for jeg nyder den i øjeblikket i mit bed, men jeg såede faktisk også en del her i vinter (indkøbte frø), men de spirer ikke. Skal vist bare tage frø af mine egne. Men samtidig forhørte jeg hos mine leverandører i Holland, om de havde den, men det havde de desværre ikke......

    Rigtig dejlig lørdag :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Nej, jeg har desværre ingen vårfloks, men den yndige Dirigo Ice er da vist en rigtig "must have" blomst. Nu må jeg på planteskole igen :)

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene