Chili er inde i varmen....

.....både på den ene og anden måde.... Den er vel det, man kan kalde en trendy haveplante. Specielt mænd finder den tiltrækkende - den er på en måde en maskulin plante, og det skyldes helt sikkert den "varme" smag. Uhh.... netop derfor er jeg ikke så vild med chili. Maden må helst ikke blive for stærk her hos os, men må dog gerne give en smule skarphed til retten. Og det skal tilføjes, at jeg elsker planten, da den er så smuk, og en del af chilierne får vi da også brugt alligevel.


Chili 'Heatwave' - en foræring af en sød kunde

Min svoger er en ægte "chili-man", køber altid sine planter hos Gartneri Toftegaard, og har vel omkring 4-5 forskellige hvert år, så det er ikke specielt mange sorter, han dyrker, men én plante giver jo også et enormt afkast.

Han laver hvert år af sine chilier et hav af forskellige saucer, ketchupper, pastaer, krydderier m.m. Og det nyder vi godt af - serveret til kartofler, kød, fisk, på pizzabunde osv., gør dem næsten uundværlige.

Saucer, ketchup, krydderiblandinger med chili - alt hjemmelavet af vores svoger - og
uundværlige til maden - uanset, om man bryder sig om chili eller ej :-)


Sådan laver og skriver han om sine chili-saucer:

M.h.t. Chilisauce, så har jeg jo forsøgt mig med mange forskellige ingredienser, men er kommet frem til 2 forskellige typer, som jeg vil holde mig til fremover. Den ene er ketchupagtig i sin konsistens, og består mestendels af tomatpuré (eller blendede tomater), men også en ret stor andel af grillede peberfrugter som er blendet inden de kommer i gryden. Det giver en vis sommersolsagtig sødme til saucen. 
Jeg krydrer med salt og peber og kommer gerne en kanelstang i gryden. Der er også hvidløg i. Jeg smager til med eddike og rørsukker, så der kommer en balance mellem surt og sødt, og chillierne blender jeg med lidt af tomaten inden jeg kommer dem i. Det får så lov til at boble i gryden en times tid inden det kommer på glas. 
Jeg smager løbende, og når kanelsmagen kan antydes kommer stangen op. Det kan være forskellige chillier, og jeg kan ikke angive noget med mængder. Jeg har en idé om, hvor stærke de er, men styrken varierer også af, om de har fået meget sol m.v. – så samme sort kan godt være mere eller mindre stærk fra år til år. Men jeg har altid Jalapenõ i drivhuset foruden en stor type af ikke så stærke (som jeg ikke bruger i sauce, men løbende i sæsonen) – desuden skifter jeg fra år til år mellem en lille stærk satan, som sammen med Jalapenõerne udgør chilien til saucerne! 
Jeg har en anden chilisause baseret på olie, som jeg har lavet første gang sidste år. Den er en succes synes jeg. Opskriften kan måske lokkes ud af mig?

Ja, dén chilisauce nyder vi - Peter siger hver gang, at den burde sættes i produktion, så mon ikke du skulle holde opskriften for dig selv, kære svoger? :-))


Hele chili-grene ('Habanero') hængt til tørre hos min svoger.
Foto: © Jan Fisker

('Tabasco' eller 'Apache') Foto: © Jan Fisker

Ukendt chili - endnu en foræring af en anden sød kunde

8 kommentarer:

  1. Åhh jag älskar chili i maten!
    Jag brukar köpa med mig färdig från Thailand.
    Ingen chilikrydda slår den i smak och styrka här i Sverige.

    SvarSlet
  2. Spændende opskrift og fantastisk at se din svogers sortiment! Du ved, jeg er vild med chili, og at der er så mange smagsvarianter, at man også kan blive bidt af dem, selvom man ikke er til de ultra hotte i maden. Jeg dyrker gerne både og, så er der til lidt af hvert, og som du skriver, er det planter der giver sig fuldt ud, både når det gælder skønhed og afkast.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  3. Åh ja, Linda, det har jeg da egentlig godt set på din blog. Du har været i Thailand mange gange, ikke?

    Birgitte, ja, du er vild med chili og har også skrevet et skønt indlæg på din blog :-)

    SvarSlet
  4. Brugen af chili, tror jeg er kultur bestemt.

    Jeg har boet en del år i Chile, og her spiser man chili hver dag, men det 'puttes' aldrig i maden (med få undtagelser) Det serveres ved siden af. Syltet, frisk eller 'pestoagtigt' med hvidløg koriander løg osv.

    Sådan vil jeg helst selv have det. Det må gerne brænde lidt, uden at svide smagsløgene helt ned :O)

    Jeg er ikke den store chili dyrker, men i år har jeg er par stykker - bare fordi de er sorte!!

    SvarSlet
  5. For 3 år siden kunne jeg heller ikke klare de stærke sager i munden. Men da chili sætter forbrændingen i vejret, syntes jeg, at det jo nok var lidt nemmere end en løbetur ;) Så jeg er blevet meget meget bedre. Det kan læres Staudefe.
    De produkter, som Jan the Man ( fedt navn ) har lavet ser da vildt prof. ud.Desværre må man ikke bare selv jonglere med sådan noget hjemme i køkkenet og så sælge det bagefter uden at div. myndigheder har været inde over det. Vi har bier og derved honning i haven, men vi må ikke sælge så meget som et eneste glas, hvor der f.eks. er tilsat en dekorativ/smagfuld chili.
    Men hvis han har kontakt til et erhvervskøkken, kan han evt. gå den vej rundt. Chili er hot på alle måder, så han skulle nok kunne komme af med det. Jeg ville gerne købe noget af ham.

    SvarSlet
  6. Hæ, hæ, ja, det gør det nemlig, så det kunne da godt være, jeg skulle spise noget mere, så jeg kunne komme af med den mave, der desværre er kommet med alderen ;-)

    Det er rigtigt, at man ikke må sælge dem uden diverse tilladelser fra Fødevarestyrelsen. Det har vi også tit snakket om; at det er en skam, at han ikke kan sælge dem sådan uden videre. Det ville være oplagt at sælge på f.eks. markeder - ligesom med jeres honning. Utroligt, at reglerne er så skrappe, som du skriver dér, men de er selvfølgelig til for at beskytte os.

    Dejligt at høre, at du gerne ville købe af ham :-) Jeg må sige, at jeg altså heller ikke har fundet andre lignende produkter på markedet (og vi køber ofte i specialforretninger) - de smager i hvert fald ikke lige som hans :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Susanne, tusind tak for info ang. brugen af chili i Chile. Jeg vidste slet ikke, at de (næsten) ikke brugte den i maden.

    Umm... det lyder ellers godt med syltede chili - eller som pesto. Så skal det vist være en mild sort ;-)

    Jeg har faktisk slet ikke købt frø af chili i år... mon ikke jeg støder på en plante et sted. En sort variant lyder flot :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Jeg gør ligesom din svoger, køber planterne hos gartneri Toftegård. Det er et skønt sted. Det bliver også kun til et par stykker, men det gør ikke noget, for de skal kunne være i havestuen. Der plejer også at være rigeligt, selv om vi gør godt brug af dem.

    Hilsen Ina

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene