Grøn vinter - yes!

Jeg kan godt lide at være foran - det giver en ro og god fornemmelse for, at jeg nok skal nå det hele, når sæsonen rigtig starter. Og i år er jeg som planteskole- og haveejer heldig. For vi har indtil nu haft en mild og meget grøn vinter. Mange sukker efter sne, og jovist er det kønt, men ret upraktisk - specielt, når man bor på landet.

Så jeg har virkelig nydt at kunne ordne staudebede (bliver det frost, dækker jeg med gran - vi har masser i år pga. væltede træer under stormen);




og dele forskellige stauder - her Geranium x oxonianum 'Rosemary';




og ellers kigge på alt det grønne - som de forskellige slags timian, der ikke har set skyggen af vinter, og som stadig kan bruges til krydderurtesalt.



Jordkastaniens fine lysegrønne løv fører tanken hen på en tidlig forårsdag. 

Og både fyldte og enkle juleroser er sprunget ud, og masser står med nikkende knopper.






Jeg har jo ellers prøvet at være på forkant denne vinter - sat klokker og minidrivhuse over de lettere sarte urter som f.eks. rosmarin og jordbærmynten. Men indtil nu har vinterdækningen ikke været nødvendig. Den skader dog ikke. 



Granafdækning af stauder i potter - god og luftig vinterdækning. 

Nyder du også den grønne vinter - eller ville du foretrække en omgang sne?



23 kommentarer:

  1. Jeg nyder den grønne og milde vinter. Det er dejligt og vitaminer for krop og sjæl, med det grønne der pibler op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har du helt ret i, Anette :-)

      Slet
  2. Jeg fik hjemmelavet krydderurtesalt af min kusine i julegave - det var bare den bedste gave :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, Sussi.Sussinghurst, så er jeg ikke den eneste, der tænker på hjemmelavet krydderurtesalt her om vinteren ;-)

      Slet
  3. Sikke dejlige fotos - selvom jeg nu magler det hvide drys for at få sat min årstidsbevidsthed på plads, så er det nu også skønt med kig til "De der kommer". Og krydderurtesalt er slet ikke tosset - har eksperimenteret med rosmarin og selv gran også...sidste var et vaskeægte julehit;0). Der er vist altid noget at finde på, når bare man har adgang til et stykke jord:0)

    Skøn dag fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Underligt nok, Katinka, kan jeg sagtens fornemme foråret - og ser frem til det - selvom vi endnu ikke har haft sne. Men mon ikke der kommer lidt i februar? Det plejer der som regel.

      Krydderurtesalt med gran - god idé! Har endda fået en lille kogebog om madlavning med gran foræret, men har ikke rigtigt fået kigget så meget i den.

      Tak - og god aften til dig :-)

      Kh. marlene

      Slet
  4. Fina bilder!
    Gillar den gröna vintern men är lite orolig för att växterna har lite bråttom upp.
    Dom senaste vintrarna har det varit alldeles för mycket snö så det är skönt att slippa skotta.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber heller ikke, at planterne tager skade, Mariana, men ja, efter de mange kolde vintre nyder jeg den manglende sne :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  5. Dejlige billeder.
    Selv om jeg godt kan li` snelandskab, så er jeg glad for, at det er regn og ikke sne vi får i de mængder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  6. Indrømmer blankt, at grøn vinter er praktisk og let at have med at gøre. Meeeen jeg elsker nu sne. Landskabet er så smukt med sne og vinteren er knap så grå og mørk.
    Må sige at jeg jo næsten får dårlig samvittighed, med alt det du allerede har nået i haven. Så langt er vi slet ikke endnu i Haven med Hunden.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Heike, jeg elsker også sne, men ja, det er unægteligt mere praktisk uden sne - specielt når man bor på landet og skal ud til heste og høns hver morgen (og i løbet af dagen) :-)

      Du har jo også masser af tid endnu - jeg tænker bare, at jeg skal have lavet så meget som muligt, inden foråret kommer, for jeg får jo allerede masser af stauder hjem til potning i februar :-) Og nu står de næste uger på ny hjemmeside....

      Rigtig god aften :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  7. Dejligt at være på forkant med have arbejdet så jeg forstår godt at du syntes godt om grøn vinter med alt det du har. Jeg er nu også godt tilfreds da jeg gerne går en runde i haven hver dag. Det er nok en god ide at have noget gran klar for der er mange planter der tror at foråret er kommer. Jeg er mest nervøs for træpæonen den er alt for langt fremme syntes jeg
    God dag
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med haverundture på denne tid også, Anne :-) Det nyder jeg også.

      Træpæonen - ja, jeg skal vist også have checket til min - godt, du mindede mig om det!

      Kh. Marlene

      Slet
  8. Hej. Sikke meget du laver i haven! Jeg har ikke noget imod grøn vinter, men er lidt nervøs for, om der bliver alt for mange skadedyr til foråret og sommeren. Så nogle dage med hård frost, har jeg ikke noget imod. Lidt sne gør heller ikke noget, men det skal bare ikke ligge for længe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skadedyr - tænker du på snegle, Birgitte?

      Jeg vil nu også gerne have lidt sne, men jeg nyder godt nok, at det er så mildt. Det har været nogle hårde vintre, vi har haft de sidste 4 år.

      Kh. Marlene

      Slet
  9. Jeg er rigtigt godt tilfreds med den grønne vinter, drivhuset kan stå åbent med alle de mediterrane planter og palmerne står ude endnu, det må gerne fortsætte. Jeg kan godt sætte mig ind i din glæde især når man har mange unge planter undervejs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du virkelig palmer i din have, Henrik? Det lyder imponerende. Kan godt forstå, at du om nogen så nyder den milde vinter :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  10. Kan du fortælle lidt mere om Jordkastanie - den kender jeg slet ikke.
    Bruger du den som prydplante ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk ikke smagt jordkastanien endnu - købte dem sidste år. Jeg er ret interesseret i diverse spiselige knolde og afprøver forskellige slags. Men jordkastanien er vildt voksende og har de smukkeste hvide små skærmblomster. Jeg vil tro, at knolden minder om jordmandler, der er helt små og smager fortrinligt af nødder, men det må tiden vise. Skal vist snart have dem afprøvet :-)

      Kh. marlene

      Slet
  11. Jeg savner sne - kan slet ikke med det grå og våde som bare forsætter i det uendelige. MEN jeg har det på samme måde en regnfuld sommer, da savner jeg sol og tørt vejr. Heldigvis er der år hvor vi oplever årstiderne i bogstaveligste forstand og ikke bare 365 dage med regn og gråt vejr i forskellige temperaturer.
    Jeg kan sagtens forstå at du nyder at kunne arbejde og på den måde nå alt det du skal inden sæsonen begynder:)
    Det ser vel nok godt ud med drivklokkerne i dit bed, jeg har taget mine rabarberdrivklokker ind, da jeg er nervøs for at frosten skal sprænge dem (hvis den ellers dukker op)
    Forsat god arbejdslyst derude:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth,

      jeg vil nu også gerne have en smule sne - men kun en smule ;-)

      Jeg burde nok også tage rabarberklokkerne ind, for de andre to jeg har krakelerede sidste år - efter jeg har haft dem i omkring 3-4 år. Men de er bare så smukke, når de står ude om vinteren :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  12. Jeg hører til dem der gerne vil bede om sne og frostklar himmel i stedet for mild og regnfuld vinter.......legepladsen i børnehaven er et stort smadder og ungerne bliver hurtigt så våde.....men du har ret det milde vejr giver andre fordele der kan udnyttes :0) Når det er sagt så skal vinteren og sneen falde i januar aller senest i februar.....for SÅ vil jeg have forår :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, Dorthe, det kan jeg godt se. Mener, min søster (der er børnehavepædagog) siger det samme. Og jeg tænker lidt det samme med mine heste, der jo har vinterpels, at de er meget smukkere, når der er sne, for så er de ikke så beskidte (for selvom jeg strigler dem, så ruller de lige så snart, de kommer ud ;-) ).

      Nej, vinteren må ikke komme for sent - håber ikke, vi får sne i marts. Det er jo ikke helt ualmindeligt.

      God weekend :-)

      Kh. Marlene

      Slet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene