Udnyttelse af (vinter-)tiden

Som planteskole- og haveejer er jeg altid glad for en mild vinter, for det betyder, at jeg kan få ordnet forskellige ting i haven, som jeg ellers sjældent har tid til i sæsonen. Vejret er perfekt til lugning, men også til nytilplantning. Så længe vi ikke har frost, kan du plante året rundt.




Et minus kan dog være, at jorden er fugtig og tung og ikke særligt velegnet til at gå på. Det var lidt tilfældet, da jeg for nylig fjernede stauder fra et bed for at tilplante nye, men i jorden skulle de nu! Jeg er sjældent den, der gider vente, når jeg har sat mig noget i hovedet. Og i jorden kom de da også :-) Da planterne blev placeret på jorden, gav de et noget rodet udtryk, så det var med at holde tungen lige i munden og visualisere et frodigt, blomstrende staudebed. Alle planter var overskudsplanter, som jeg har fjernet fra sortimentet, eller som jeg syntes var for små til salg.




På samme tid fik jeg plantet en fin buksbomhæk af Peters stiklinge, der er fri for enhver form for svampesygdomme.




Jeg kan ikke få nok af buksbom, men klipningen er jeg knap så glad for. Den foregår her hos os oftest i april og august. Men buksbomhække skaber ro og orden og giver en god ramme om et måske lidt for vildt bed. 










2 kommentarer:

  1. Jeg nyder også det meget lune vintervejr og får ryddet op i haven. Når det er sagt så bekymre det mig også lidt fordi jeg er bange for at planterne går i vækst hvis varmen fortsætter. Jeg overvintre mange af mine salgsplanter i grusbedde. I år har jeg endda opformeret mange nye her i efteråret med henblik på næste års salg. Jeg vil gerne have noget vintervejr de næste par måneder så de ikke går i for tidlig vækst og siden måske rådner.

    SvarSlet
  2. Ja, jeg frygter også lidt, at meget kommer for langt op inden en evt. frostperiode. Det kan skade både stauder, buske og træer.

    De fleste af mine salgsplanter er i drivhus og får derved ikke væde. Men ellers synes jeg nu også, at mange stauder i potter klarer sig fint udenfor uanset, om det er mildt eller koldt vintervejr.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene